Käyttöliittymäaiheisessa blogissamme seuraamme digitaalisen suunnittelun trendejä ja muita graafisen alan oikkuja.

Suositut aiheet

Apple AR Augmented Reality Fun HCP Ideat Innovaatio Inspiraatio Konsepti Käyttöliittymä Käyttöliittymäsuunnittelu Meego Mobile OSX Software Tekniikka Teknologia Tuote UI valokuva Web Windows 8

Applen design-harharetket

Yleensä uuteen OSX-versioon päivitettyään menee hetki että tottuu muutoksiin, mutta yleensä Applen tekemiin päätöksiin on jälkeenpäin tyytyväinen. Asiaa kun miettii niin yleensä muutoksissa on todella järkeä, kuten esimerkiksi hiiren scrollaus-suunnan vaihtaminen 10.7 “Lion” päivityksen myötä.

Olen käyttänyt Lionia jo kuukausia, enkä vieläkään ole tottunut osaan muutoksista, osasta olen edelleen jopa hieman suivaantunut. Miksi tuoda iPadista ja iPhonesta turhia ominaisuuksia työpöytäympäristön puolelle?

Ikonit

Ikonit, varsinkin Mailissa, ovat nyt tasaharmaita ja oikean painikkeen löytäminen vaatii aina pienen hetken mietinnän. Aiemmin oikean löysi aina intuitiivisesti. Lisäksi aivoja rasittaa ikonien samankaltaisuus, 6.-8. ikoni sekoittuvat kuva-aiheina keskenään.

Muuta moitetta Mailista ei kyllä löydy, hyvä sovellus!

Kalenteri

Muutos josta olin eniten suivaantunut on tapahtunut kalenterissa (kuva alla). Graafisesti aivan kamala “nahkalookki” on pitänyt tuoda iPadista myös emo-OSX:ään. Ennen sovellus oli väriltään muuhun käyttöliittymään sopiva, vakava harmaa. Uudessa versiossa on revityt sivut ja kaikki!

Muutenkin Applen design dokumentoinnin kohta jossa rohkaistaan tuomaan fyysisen maailman elementtejä sovelluksiin on mielestäni sääntö joka kaipaa kyseenalaistamista. Joiltain osin ymmärrän että jotta käyttäjä ymmärtäisi mistä on kysymys, kannattaa joitain tunnettuja elementtejä suosia. Reaalimaailman vangiksi ei kuitenkaan kannattaisi jäädä, sillä miksi meillä on näitä laitteita jos kaikki pitäisi tehdä samaan tapaan kuin historiallisesti? Informaation esittäminen ruudulla tarjoaa omat etunsa, joten niitä kannattaa hyödyntää sen sijaan että pysytään reaalimaailman lainalaisuuksien kahleissa.

Kalenterin kuukautta vaihdettaessa näytetään tarpeeton sivunvaihtotransitio. Ilmeisesti wow-efektiä on haettu, mutta käytännössä efekti vain vie aikaa ja turhauttaa. Ymmärrän kyllä muutenkin että se kuukausi vaihtuu! Samoin Lionissa on tuotu transitioita muuallekin tarpeettomasti, esim. dialogeihin.

Lisäksi sovelluksessa näytettävät kalenterit on nyt piilotettu erillisen “Calendars” -painikkeen alle. Ennen kaikki kalenterit sai nopeaa käyttöä varten vasempaan laitaan kiinteästi näkyviin ja uusi kalenterimerkintä tuli automaattisesti siihen kalenteriin joka oli vasemmalta valittuna. Lisäksi kalenteritapahtumaa tuplaklikkaamalla ei enää pääse suoraan muokkaamaan tapahtumaa, vaan aukeavasta lisätiedosta on valittava erikseen “edit”.

Kaikin puolin takapakkia käytettävyyden ja graafisen lookin suhteen!

Ja btw, en kestä sekakielisyyttä sovelluksissa. Pidän käyttöjärjestelmästäni englanninkielisenä, mutta kun päivämäärämuoto on valittu suomeksi, näytetään kuukaudet ja viikonpäivät suomeksi vaikka muu sovellus on englanniksi, aargh!

Samaa “kaikki pitää kopioida reaalimaailmasta” -mantraa on noudatettu luonnollisesti myös osoitekirjassa (kuva alla). Sivunkäännöt, niitit ja kaikki! Miksei sitten saman tien ole sähköpostisovellusta tehty samaan tapaan? Kirjoituspöytä mustekynineen ja erilliset lajittelulaatikot tulevalle ja lähtevälle postille! Ehkä jotain piti jättää vielä seuraavaan OSX päivitykseenkin.

Onneksi osoitekirjaa en sovelluksena juurikaan käytä, toisin kuin kalenteria.

Ikkunointi

Kautta aikain Applen OSX käyttöjärjestelmän heikoin lenkki Windowsiin verrattuna on ollut ikkunointi – ja on edelleen. Nyt sovellusikkunoita pystyy sentään skaalaamaan joka reunasta ainoastaan oikean alanurkan sijaan. Ikkunan vasemman ylälaidan vihreä painike ei edelleenkään toimi konsistentisti, yleensä se suurentaa sovelluksen täyttämään kaiken tarjolla olevan tilan, mutta esimerkiksi iTunesin tapauksessa se vaihtaa sovelluksen eri tilaan, pienennetyksi soittimeksi.

Windows 7:ssa ikkunointi on toteutettu todella toimivaksi. Varsinkin suurella ruudulla on hyötyä ominaisuudesta jolla raahaamalla ikkunan hiirellä johonkin laitaan ja päästämällä irti sovellus täyttää ruudun ainoastaan puoliksi. Näin saa kaksi sovellusta nätisti rinnakkain. OSX:ssä saman lopputuloksen toteuttamiseksi tarvitaan käsityötä tai kolmannen osapuolen sovelluksia.

Helpotusta ikkunoiden aiheuttamaan informaatioähkyyn antavat F9 ja F10 pikanäppäimet, mutta F9:n toimintaakin on muutettu siten että sen sijaan että yksinkertaisesti kaikki avoimet ikkunat näytettäisiin kuten ennen, näytetään nyt ikkunat lajiteltuna “pinoihin” sovelluksen mukaan. Lienee makuasia onko uusi tapa parempi, mutta itse pidin vanhasta toteutuksesta enemmän.

Entisen “kyllä Apple osaa käyttöliittymät” -tunteen sijaan täytyy myöntää että Lionin jälkeen odotan seuraavaa suurta päivitystä hieman pelonsekaisin tuntein.  Pelkään että sama kehitys jatkuu; käyttöliittymiä ja sovelluksien toiminnallisuuksia yksinkertaistetaan liikaa iPhonen ja iPadin myötä. Applen tuotestrategian painopisteen muutos ammatilaisille suunnatuista työkaluista kuluttajaelektroniikan suuntaan jatkuu ja sama kehitys näkyy käyttöjärjestelmissä.

Nokian GEM puhelinkonsepti

Hyvän konseptin määrittelee kenties se tunne, mitä kokee sen näkiessään. Osittain viehätystä, kiinnostusta ja ehkä aavistus myötähäpeääkin. Myötähäpeää tarvitaan mausteeksi, sillä kunnollinen konsepti viedään jonkin verran pidemmälle mitä terve järki sanoo. Jos konseptoidessa ajatellaan liian käytännönläheisesti, tartutaan liian helposti vain toteutettavissa oleviin ideoihin ja konseptoinnilta katoaa tarkoitus.

Kuin malliesimerkiksi käy seuraava Nokian puhelinkonsepti:

GEM -konseptipuhelimen pinta on yhtä kosketusnäyttöä ja käyttöliittymä sekä laitteen ulkoasu adaptoituu aina käyttötilanteen mukaan. Median jako-ominaisuudet sekä takapinnan käyttö kosketuspintana Playstation Vitan tyyliin ovat hauskoja yksityiskohtia. Visuaalisesti konsepti jättää tosin vähän parantamisen varaa; suurin osa käyttöliittymänäkymistä on aivan liian tukossa – kun kerrankin olisi näyttötilaa jota hyödyntää.

Lisää aiheesta Nokia Conversations sivustolla

Heitettävä pallokamera

Hauska konseptikamera joka yhdistää kaksi trendiä: suositut 360 asteen vapaasti käänneltävät panoraamat sekä kameran heittämisen.

Applen innovaatiot

Eiköhän jokainen teknologia-alaa seuraava ala olla jo kyllästynyt Applen tyyliin ilmoittaa jokainen uudistus omaksi innovaatiokseen. Kieli poskessa tehty video iOS5:sta näyttää nämä “innovaatiot” uudessa valossa. :)

Windows 8 UI

Windows 8 on tosiaan kehittymässä lupaavaan suuntaan, kuten oheisesta “first look” videosta voi nähdä.

Microsoft jatkaa graafisesti yksinkertaisella Windows Phone 7:n viitoittamalla tiellä ja hyvä niin. Enpä olisi aikanani uskonut Windows Vistan nähtyäni suunnan muuttuvan näin silmää miellyttävään suuntaan.

Kosketusta varten optimoitu käyttöliittymä on selvästi vain shell pyörittämässä HTML5 -sovelluksia Windowsin päällä. Käyttökokemuksen immersio katoaa aika pahasti kun videossa näytetään Excelin käyttöä hypäten perinteiseen Windows-näkymään, mutta periaatteessa idea on hyvä: kosketusnäytöllisellä laitteella käytetään pääosin kosketusta varten optimoituja sovelluksia ja perinteisiä työpöytäsovelluksia voi käyttää silti halutessaan. Varsinkin ele sovelluksen vaihtoa varten on näppärä, pelkkä sipaisu näytön ulkopuolelta riittää!

Julkaisu tosin häämöttää vasta yli vuoden päässä, joten Microsoft on tulossa tablettimarkkinoille aika jälkijunassa. Applen iPadin lisäksi Android valtaa markkinoita jo tämän vuoden aikana aika tavalla ja vuoden päästä Googlen käyttöjärjestelmä on ehtinyt päivittyä moneen kertaan. Microsoftin ja Nokian yhteistyöstä voisi kuvitella syntyvän tablettilaitteita Nokian raudalla ja Microsoftin softalla. Aika näyttää onko markkinoilla vuoden päästä vielä tilaa.

Luo Meego -avatar

Graafisesti adaptiivinen käyttöliittymä

Edelliseen artikkeliin liittyen heräsi lisäajatuksia jonkin aikaa muhineesta käyttöliittymäominaisuudesta. Visuaaliset käyttöliittymät ovat graafiselta ulkoasultaan yleensä melko “staattisia” – ts. graafiset elementit eivät juurikaan muutu. Kun tiedetään katsojan sijainti laitteeseen nähden, olisi mahdollista muokata käyttöliittymäelementtejä grafiikoiltaan siten että elementit voisivat saada esimerkiksi kiiltoa tai muuta pinnan tuntua katsantakulmasta riippuen. Aiemmin olen ajatellut elementtien voivan muuttua laitteen gyroskoopilta saadun tiedon mukaan, mutta pään sijainti näyttöön nähden on huomattavasti otollisempi tieto kyseiseen toimintoon kun pään suhde näyttöön tiedetään tarkalleen.

Samoin käyttöliittymä voisi “kulua” tai “vanheta” sen mukaan kuinka kauan ja miten sitä on käytetty. Useimmin käytetyt painikkeet tai sovellukset voisivat kerätä vähän patinaa ja muuttua ulkoasultaan, varsinkin kosketusnäytöllisillä laitteilla, koska laitteen käyttö on fyysistä. Käyttäjät muodostavat tunnesiteen jo pelkkään graafiseen ulkoasuun (usein käyttäjät ovat melko vastahankaisia graafisille muutoksille), mutta voisiko pieni “kuluma” tuoda lisää henkilökohtaista tunnesidettä? Softapäivityksen myötä käyttöliittymä taas loistaisi uuden veroisena!

Head-Coupled Perspective (HCP)

3d-näytöt joiden kanssa ei tarvitse käyttää erityisiä laseja ovat tekemässä tuloaan, mutta käyttämällä kekseliäästi olemassa olevaa tekniikkaa voidaan saada aikaiseksi todella vaikuttavia tuloksia. Head-Coupled Perspective (HCP) -tekniikka (olisiko se sitten suomennettuna Pään kanssa Paritettu Perspektiivi? :) käyttää kameraa havaitakseen pään sijainnin ja kulman laitteeseen nähden ja piirtää ruudulla näkyvän kuvan sen mukaan, luoden todella aidon vaikutelman kolmiulotteisuudesta. Tekniikka selviää parhaiten seuraavasta videosta jossa tekniikkaa demotaan iPadilla:

Tekniikka toimii varmasti mainiosti varsinkin tablet- tai mobiililaitteilla, jolloin laitetta tulee käänneltyä huomattavasti luontevammin kuin työpöytäkäytössä. Haittapuolia lienee tunnistuksen vaatima prosessointiteho, tunnistuksen mahdollinen viive ja virheet sekä rajoittuneisuus ainoastaan yhteen käyttäjään.

Lisää aiheesta Engadgetissa, sivuilla myös video jossa Google esittelee omassa I/O kehittäjätapahtumassaan vastaavaa demoa.

Joka tapauksessa kiinnostava tekniikka ja odotan mielenkiinnolla koska näkisimme sovelluksia joissa tämä tekniikka on todellisessa käytössä.

Hissinkäytön optimointia

Korkeammissa yritystaloissa olen törmännyt seuraavanlaiseen käytökseen hissien kanssa:
Työntekijä on menossa toiseen kerrokseen ja painaa hissin painiketta. Hetken päästä hän huomaa että hissi ei tulekaan aivan heti, joten hän menee kiireessä ennemmin portaita. Hissipä ei tätä tiedäkään ja uskollisesti tulee hetken päästä kerrokseen jossa ei ole kyytiläistä tarjolla.

Tämä toistunee satoja (?) kertoja päivässä varsinkin rakennuksessa jossa on paljon ihmisiä töissä. Hissi liikkuu siis turhaan, tuhlaten energiaa sekä vieden mahdollisesti kyydin nenän edestä toiselta käyttäjältä.

Tähän heräsi idea miten hissin valmistaja voisi parantaa tehokkuutta:
Hissin ulkopuolelle voisi asentaa liiketunnistimen joka tunnistaa jääkö käyttäjä varmasti hissiä odottamaan. Jos käyttäjä katoaa hissiltä, napin painallus resetoitaisiin. Turha hissin liikutus vähenisi ja energiatehokkuus paranisi.

Flexbook

Näppärästi kokoon taittuva konsepti Fujitsun “Future Computing” kilpailusta.

Konseptin muoto taittuu käyttötarpeen mukaan joko tabletiksi tai pikkuläppäriksi ja mukaan otettaessa kokoon. Vaikuttaa ensinäkemältä vähän turhan korkealentoiselta konseptilta, mutta toisaalta taittuvat ja ultraohuet näytöt ovat pian tekemässä tuloaan todellisiksi tuotteiksi.

Piki Digital small logo Piki Digital 2003 - 2017